Urządzenia do wyciskania soków są już tak popularne, że można je znaleźć niemal w każdym domu. Wynika to nie tylko z mody, ale również ze wzrostu świadomości w temacie zdrowego odżywiania. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że wybór sprzętu do wyciskania soków ma ogromne znaczenie. Sok z wyciskarki ma zupełnie inne właściwości niż ten, który pochodzi z sokowirówki. Dlaczego tak jest? Czy sok z wyciskarki wolnoobrotowej faktycznie jest lepszy? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w tym artykule.

Wyciskarka czy sokowirówka?

Wybierając urządzenie do wyciskania soków, często kierujemy się jego ceną, wyglądem czy też wygodą użytkowania. Zarówno wyciskarki jak i sokowirówki mogą być pod tym względem lepsze i gorsze – niektóre można złożyć, użyć a następnie wyczyścić w kilka minut; Inne z kolei nastręczają nieco kłopotów. Te cechy nie są jednak najważniejsze – finalnie do zakupu danego sprzętu powinna zachęcić nas możliwość uzyskania pysznego i zdrowego soku z owoców i warzyw w domowym zaciszu. Które urządzenie do wyciskania soków pozwoli nam uzyskać nie tylko najsmaczniejszy, ale także najzdrowszy sok?

… I właściwie na jakiej podstawie możemy ocenić, który sok jest „zdrowszy”?

Głównym kryterium będą tutaj enzymy, zawarte w świeżo przygotowanym soku (w pasteryzowanych sokach raczej próżno szukać enzymów). To one przesądzają o tym, jak wielkie korzyści zdrowotne przyniesie nam dany napój. Sok wyciśnięty w wyciskarce wolnoobrotowej będzie zawierał dużo więcej dobroczynnych enzymów, niż sok z sokowirówki.

W wielu artykułach porównujących działanie wyciskarki i sokowirówki pojawia się argument, że wyciskarka jest lepsza, ponieważ nie nagrzewa i nie napowietrza soku, tak jak sokowirówka. To jednak tylko część prawdy – tu też w zasadzie możemy wrócić do tematu enzymów, ponieważ są one bardzo czułe na działanie czynników takich jak tlen czy temperatura.

zawartość enzymów trawiennych wyznacznikiem jakości świeżego soku

Dobroczynna rola enzymów

Aby lepiej nakreślić korzyści płynące z picia świeżego soku z wyciskarki, przytoczę tutaj kilka najważniejszych faktów dotyczących enzymów. Większości ludzi słowo „enzymy” kojarzy się zapewne z enzymami trawiennymi, które nasz organizm jest w stanie wytworzyć samodzielnie. Jednak w prawidłowej diecie duża część enzymów potrzebnych do trawienia i przyswajania składników powinna być dostarczana wraz z żywnością. Szczególnie jest to ważne przy nieprawidłowej diecie, która coraz częściej gości w polskich kuchniach.

Enzymy to związki (głównie białkowe), które bardzo łatwo zniszczyć ekspozycją na wysoką temperaturę. Każda żywność poddana obróbce cieplnej (gotowanie, pieczenie, smażenie) zostaje całkowicie pozbawiona enzymów. Wrażliwość na temperaturę jest różna, jednak powyżej 50 stopni Celsjusza nie przetrwa żaden z enzymów.

Co dzieje się z organizmem, jeśli w diecie brakuje produktów nieprzetworzonych, bogatych w enzymy? W skrócie – mogą wystąpić mniej lub bardziej poważne problemy z trawieniem, oraz skłonność do otyłości.

Doskonałym źrodłem enzymów są wszystkie surowe warzywa, owoce oraz nasiona. Wyciskanie świeżych soków oraz przygotowywanie koktajli jest optymalnym sposobem dostarczenia organizmowi enzymów.

Który sok jest najzdrowszy? Poznaj wyniki badań

Ciekawe badania dotyczące zawartości enzymów w świeżo wyciskanych sokach przeprowadził dr. Michael Donaldson. W swojej pracy porównał on 8 typów urządzeń (wśród nich zarówno wyciskarki jak i sokowirówki). Jednym z podstawowych kryteriów rozróżniających wybrane urządzenia była ilość obrotów na minutę (od 6,300 dla najszybszej sokowirówki, aż do 110 dla wyciskarki wolnoobrotowej Green Life).

Dla uzyskania miarodajnych wyników wszystkie testy przeprowadzone były na podstawie soku wyciskanego ze świeżych marchewek. Każdy z uzyskanych soków został przebadany na obecność dwóch grup enzymów (amylazy oraz peroksydazy).

wyciskarka czy sokowirówka? Które urządzenie przygotuje zdrowszy sok?

Amylazy i peroksydazy były obecne w każdym z wyciśniętych soków, jednak ich zawartość była najwyższa w soku z wyciskarek, a najniższa w soku uzyskanym z szybkoobrotowej sokowirówki. Oczywiście występowały też różnice pomiędzy poszczególnymi modelami urządzeń.

Za wysoką zawartość enzymów w soku z wyciskarki wolnoobrotowej odpowiada zastosowana technologia – mała ilość obrotów na minutę, brak ryzyka podgrzania soku, minimalne napowietrzenie – te czynniki pozwalają zachować większość z dobroczynnych enzymów.

Dr. Donaldson zadbał również o sprawdzenie, jak dłuższe przechowywanie soku wpływa na zawarte w nim enzymy. W większości uzyskanych wyników zawartość amylaz była mniejsza z każdą dobą przechowywania, podczas gdy peroksydazy trzymały się na stabilnym poziomie.

Podsumowanie – wyciskarka czy sokowirówka?

W podsumowaniu badań dr. Donaldson wyciąga ważny wniosek, wskazujący, że dostęp powietrza w czasie wyciskania soku jest najbardziej szkodliwym czynnikiem, osłabiającym aktywność enzymów. Nie trzeba przeprowadzać specjalistycznych badań, by zobaczyć, czy dane urządzenie napowietrza sok. Wystarczy zaobserwować, jak duża ilość piany pojawia się w zbiorniku z sokiem.

Sok z sokowirówki jest bardziej „spieniony” od tego z wyciskarki wolnoobrotowej. Nie oznacza to oczywiście, że należy zaprzestać użytkowania sokowirówek – te urządzenia również pozwalają uzyskać zdrowe i smaczne napoje, jednak nie dorównują wyciskarkom.

Reasumując – jeśli planujesz wprowadzić do swojej diety zdrowe soki, to zarówno sokowirówka jak i wyciskarka dostarczy Ci takiej możliwości. Ze względu na zastosowane technologie wyciskarka pozwoli Ci uzyskać sok bogatszy w dobroczynne składniki niezbędne do zachowania dobrego samopoczucia i wyglądu.

Mam nadzieję, że artykuł okazał się być dla Ciebie przydatny, i rozwiał nieco wątpliwości dotyczące właściwości soków z wyciskarki i sokowirówki. Niezależnie od wyboru sprzętu, jak zawsze życzę jak najwięcej zdrowych soków 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres mailowy nie będzie widoczny dla innych